woensdag 2 april 2014

In kunst beleggen

Een record opbrengst voor een Breitner schilderij

Column nr. 314 dd.  2 april 2014

Hierbij treft een afbeelding van een schilderij van Breitner. Op 18 oktober 2005, dus nagenoeg negen jaar geleden werd dit schilderij, destijds bij veilinghuis Sotheby verkocht voor een bedrag van € 381.600.= In de catalogus van het veilinghuis werd een richtprijs aangegeven van € 250.000.- tot € 350.000.- . Er moet dus flink op geboden zijn, want anders kon er toentertijd niet zo'n formidabel bedrag voor betaald zijn. Desbetreffend veilinghuis is nu uit Amsterdam weg. In het kader van het werkcollege Kunst en handel, hebben wij heel wat van die veilinghuizen en galeries bezocht. Ja, dat was een boeiende tijd en eigenlijk de meest praktische in het vak van de kunst. Natuurlijk is de kennis van alle werken belangrijk, maar de docent die het werkcollege gaf, was een praktijkman, die zelfs in de beoordelingscommissie van Tefaf  Maastricht zit en dan moet je beslist van goede huize komen. Dat het toevallig ook nog mijn mentor was, was een prettige bijkomstigheid, maar veel heb ik van hem geleerd en een aangenaam mens om mee te werken. Dat zal wederzijds geweest zijn, want samen met hem kwamen we tot de conclusie dat de Beeldende Kunst moderne tijd, goed bij mij paste, omdat ik ook veel over kunst wilde publiceren en deze column is er een voorbeeld van. Nu even een stuk citaat uit mijn essay over de kunsthandel "  Alhoewel de veilinghuizen een bemiddelende rol spelen  en werken krijgen aangeboden voor de verkoop, komt het een enkele keer voor dat zij de aanbieder van een schilderij adviseren om het schilderij eerst op te knappen om het een verhandelbare kans te geven. De veilinghuizen stellen het conditierapport op, maken de catalogus, en worden de schilderijen voor de kijkdagen opgehangen. De potentiele kopers lopen meer risico als het gaat om de vast te stellen authenticiteit, de conditie van het werk en de herkomst. De schilderijen ter plekke mogen van alle kanten worden bekeken, van de muur gehaald, aan ultraviolette straling worden blootgesteld om de onderlagen te bestuderen. Ook de achterkant met labels van veilinghuizen en inventarisnummers van vorige eigenaren is interessant.. De veiling geschiedt bij opbod en wanneer het werk zijn bodemprijs niet haalt, wordt het teruggetrokken. Op de desbetreffend veiling van 18 oktober 2005, waar hoofdzakelijk schilderijen van de Haagse School werden geveild, was de opbrengst van de veiling € 4.448.210.-. Er werden 233 werken aangeboden en 136 werden er niet verkocht. De dame met kat hieronder zat daar ook tussen. De koper moet vervolgens een opslag betalen welk bedrag voor de bemiddeling van het veilinghuis is. Het is een boeiende handel, maar je moet wel over veel kennis beschikken om niet een kat in de zak te kopen. Maar aan dit schilderij is de koper beslist niet bekocht, want het is beslist Breitneriaans en fraai van kleur en opzet.
Geniet van het mooie voorjaar, wees creatief, een goed medemens en laat cynisme niet zegevieren, maar positief blijven. Daar kom je het verste mee en veel zaken heb je nu eenmaal niet in de hand en een beetje geluk in het leven, maakt alles meer leefbaar.
Kunstboeken, essays, lezingen, rondleidingen, j.j.jong@quicknet.nl


Bijschrift G.H. Breitner, Dame met kat, 1881, olieverf op doek, 75 x 50 cm

















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten